Zapraszamy do naszego sklepu stacjonarnego mieszczącego się w Warszawie przy ulicy Ostrobramskiej 38b

Dętka Presta czy samochodowa Schrader co wybrać i czym się różnią?

2024-05-27
Dętka Presta czy samochodowa Schrader co wybrać i czym się różnią?

Poznanie zaworów i rodzajów dętek w oponach rowerowych ma ogromne znaczenie, ponieważ ta wiedza może uchronić Cię przed zepsuciem świetnie zapowiadającego się dnia. Jeśli nie wiesz, jaki rodzaj zaworu ma Twój rower, ten wpis pomoże Ci to rozgryźć i nauczyć się, jak się nimi zajmować..

Większość rowerów używa zaworów Schradera lub Presta. Jeśli podczas pompowania opon zauważysz zawór podobny do tych używanych w oponach samochodowych, to jest to zawór Schradera. Jeśli zobaczysz smukły zawór z radełkowanym końcem, to jest to zawór Presta.

Dlaczego różne rowery używają różnych systemów zaworów? Jak one się porównują? Oto wszystko, co musisz wiedzieć o zaworach do opon rowerowych, abyś mógł jeździć bez przeszkód.

Dętki za zaworami Presta

Zawory Presta, znane również jako zawory francuskie, są węższe i mają mniejszą średnicę (6 mm) niż zawory Schrader. Są one zaprojektowane specjalnie dla rowerów, szczególnie tych z wąskimi obręczami, ponieważ wymagają mniejszego otworu w obręczy, co zmniejsza ryzyko osłabienia strukturalnego obręczy. Presta zawory mogą wytrzymać wyższe ciśnienia powietrza, co jest korzystne dla rowerów szosowych, gdzie ciśnienie w oponach często przekracza 125 psi​

Jedną z cech charakterystycznych zaworu Presta jest nakrętka, którą należy odkręcić przed pompowaniem opony. Presta zawory często mają również zdejmowalny rdzeń, co ułatwia dodawanie uszczelniacza do opon bezdętkowych

rodzaje wentyli presta

Dętki z zaworami samochodowymi typu Schrader

Zawory Schrader, znane również jako zawory samochodowe, są szersze (8 mm) i bardziej uniwersalne, często stosowane w samochodach i tańszych rowerach. Mają prostszą konstrukcję z mechanizmem sprężynowym, który jest łatwiejszy w obsłudze podczas pompowania na stacjach benzynowych. Jednak ze względu na większą średnicę, wymagają większego otworu w obręczy, co może osłabić wąskie obręcze stosowane w rowerach szosowych​

Dętki z zaworami Dunlop

Podczas podróży po Europie lub Azji możesz natrafić na trzeci typ zaworu, znany jako zawór Dunlop (lub Woods). Wygląda on jak grubszy zawór Presta i jest często stosowany w rowerach miejskich.

Wybór odpowiedniej dętki - Presta czy samochodowy Schrader?

Wybór między zaworem Presta a Schrader zależy głównie od rodzaju roweru i specyfikacji obręczy. Zawory Presta są lepszym wyborem dla rowerów szosowych i wysokowydajnych, ponieważ są lżejsze, wytrzymują wyższe ciśnienia i wymagają mniejszego otworu w obręczy. Zawory Schrader są bardziej praktyczne i łatwiejsze w użyciu, szczególnie dla rowerów górskich i rekreacyjnych, ponieważ mogą być pompowane na standardowych stacjach benzynowych i są bardziej odporne na uszkodzenia​

Jak pompować opony z zaworami PrestaSchrader

Pompowanie opon z zaworami Presta wymaga odkręcenia małej nakrętki na zaworze przed przystąpieniem do pompowania, natomiast w przypadku zaworów Schrader wystarczy przyłożyć głowicę pompki do zaworu i pompować. W obu przypadkach zaleca się noszenie ze sobą adaptera, który umożliwia użycie dowolnej pompki z zaworem Presta lub Schrader

Nowe typy zaworów

W miarę jak szerokość obręczy rowerowych rośnie, a karbonowe obręcze stają się normą dla rowerów wyższej klasy, pojawiają się nowe typy zaworów, które pozwalają na szybki przepływ powietrza i nie zatykają się uszczelniaczem, jak zawory Presta. Przykładem takiego projektu są zawory Fillmore firmy Reserve, przeznaczone specjalnie do opon bezdętkowych.

Lokalizacja zaworów w rowerze

Zarówno zawory Schrader, jak i Presta znajdują się na oponach, dokładniej mówiąc, wystają w kierunku piasty wewnątrz obręczy. Zawory Schrader można również znaleźć w układach zawieszenia (tylne amortyzatory i widelce) oraz w sztycach regulowanych. W przypadku sztyc, zawór Schrader jest zazwyczaj schowany wewnątrz samej sztycy.

Dlaczego rowery używają zaworów Presta?

Zawory Presta zostały wynalezione przez tę samą osobę, która założyła firmę Zéfal, wiodącego producenta pompek rowerowych. W porównaniu do zaworów Schrader, zawory Presta są lepiej dostosowane do kół rowerowych z kilku powodów:

  • Wymagają mniejszego otworu w obręczy, co zwiększa jej wytrzymałość.
  • Są lżejsze, dzięki czemu koła wysokowydajne nie muszą być dodatkowo wyważane, aby obracać się płynnie.
  • Uszczelniają się same pod wpływem ciśnienia powietrza, więc nie potrzebują mechanicznego zaworu kontrolnego, jak w systemach Schrader (które mogą się zatykać zanieczyszczeniami).
  • Są łatwe do przedłużenia za pomocą adapterów, co czyni je idealnymi dla obręczy aerodynamicznych o głębszym przekroju.

Czy można zamienić zawory Presta i Schrader?

Można zamontować dętkę z zaworem Presta w obręczy przystosowanej do zaworów Schrader, ale nie jest to zalecane na dłuższą metę. Dętki i opony mogą się nieco przesuwać na obręczy. W szerszym otworze Schrader, zawór Presta może się przemieszczać na tyle, że obręcz może przeciąć dętkę u podstawy zaworu. Jeśli musisz zamontować dętkę Presta w obręczy Schrader, użyj nakrętki zaworu, aby ją zabezpieczyć blisko obręczy.

Z drugiej strony, aby zamontować dętkę Schrader w obręczy przystosowanej do zaworów Presta, trzeba by powiększyć otwór zaworu, co może osłabić obręcz.

Długości zaworów

Podczas instalacji dętki (lub zakupu nowych) należy dobrać odpowiednią długość zaworu do głębokości obręczy roweru. Większość dętek Presta ma zawory o długości 40-48 mm. Jednak dla obręczy aerodynamicznych o głębokim przekroju czasami potrzebne są zawory o długości 80 lub 100 mm.

Upewnij się, że zapasowa dętka, którą nosisz podczas jazdy, ma zawór wystarczająco długi, aby pasował do twojego koła. Można również używać przedłużaczy zaworów, aby używać krótszych zaworów z obręczami o głębokim przekroju. Jeśli używasz przedłużaczy, miej przy sobie narzędzie do usuwania rdzeni zaworów, aby móc zamontować przedłużki.

Jakiej pompki używać z tymi zaworami?

Pompki tylko do zaworów Schrader mają szpilkę w środku głowicy, która naciska zawór kontrolny Schrader. Próba użycia jej na zaworze Presta nie będzie skuteczna.

Pompki tylko do zaworów Presta mają gumową uszczelkę w głowicy (lub gniazdo), która szczelnie przylega do zaworu Presta, ale nie pasuje do zaworu Schrader.

Na szczęście, wiele pompek rowerowych ma głowice dwuotworowe. Te pompki występują w trzech typach:

  • Głowica podwójna: Znajduje się w niektórych pompkach podłogowych, głowica ma osobne uszczelki dla zaworów Presta i Schrader.
  • Głowica wymienna: Znajduje się w niektórych pompkach ramowych i mini-pompkach, głowica ma uszczelkę z otworem stożkowym — węższa strona dla Presta, szersza dla Schrader. Wystarczy odkręcić nasadkę głowicy, obrócić uszczelkę na odpowiednią stronę i ponownie ją przykręcić.
  • Głowica regulowana: Najnowszy i najwygodniejszy typ, ta głowica pasuje do zaworów Presta i Schrader bez konieczności wymiany jakichkolwiek części wewnętrznych. Wystarczy mocno docisnąć głowicę do zaworu, przestawić dźwignię, aby ją zabezpieczyć, i rozpocząć pompowanie.

Jeśli chcesz użyć pompki tylko do zaworów Schrader z zaworami Presta, możesz kupić adaptery w większości sklepów rowerowych. Pamiętaj również, że niektóre pompy CO2 są kompatybilne tylko z zaworami Presta. Sprawdź, czy pasują do twojego zaworu przed zainstalowaniem naboju CO2.

Nie można używać pompki do opon do amortyzatorów przednich, tylnej amortyzacji lub sztycy regulowanej. Pompa do amortyzatorów (przeznaczona do regulacji ciśnienia powietrza w elementach zawieszenia) nie działa na opony. Pompki do opon zazwyczaj nie osiągają wystarczająco wysokich ciśnień, jakie wymagają zawieszenia. Zawieszenie rowerowe wymaga precyzyjnych pompek do dokładnej regulacji, których pompy do opon zazwyczaj nie posiadają, ponieważ są one przeznaczone do szybkiego pompowania dużych ilości powietrza do opony. Poza tym, pompki do zawieszenia są tak małe, że pompowanie opony Schrader zajęłoby wieczność.

Czy mogę wymieniać sam zawór?

Większość zaworów jest już przymocowana do dętek, więc ich wymiana oznacza wymianę całej dętki. Jednak dwa scenariusze mogą wymagać wymiany zaworu:

  • Bez dętek (Tubeless): Zawory Presta do opon bezdętkowych mają radełkowaną nakrętkę z uszczelką pod spodem, która mocuje zawór do obręczy. Jeśli uszczelka przestanie działać i nie trzyma powietrza, możesz wymienić zawór. Niektóre zawory bezdętkowe są specyficzne dla modelu koła lub obręczy — upewnij się, że kupujesz odpowiedni zamiennik, aby uszczelka dobrze pasowała.
  • Wymienne rdzenie: Niektóre zawory Presta mają wymienne rdzenie, które można odkręcić. Są one potrzebne do montażu przedłużaczy zaworów na aerodynamicznych obręczach lub do dodawania uszczelniacza do opon (który zatyka rdzeń zaworu, jeśli nie zostanie najpierw usunięty). Jeśli twoja opona nie trzyma powietrza lub uszczelniacz zatkał rdzeń, możesz po prostu wymienić rdzeń na nowy. Większość lokalnych sklepów rowerowych ma na sprzedaż rdzenie wymienne. Wiesz, że twój zawór ma wymienne rdzenie, jeśli jego boki mają małe, płaskie sekcje tuż przy zwężeniu zaworu w kierunku górnej nakrętki.

Jak dobrać rozmiar dętki do rozmiaru opony rowerowej?

1. Sprawdź rozmiar opony

Rozmiar opony jest kluczową informacją potrzebną do doboru odpowiedniej dętki. Oznaczenia te znajdują się zazwyczaj na bocznej ściance opony i zawierają informacje o średnicy koła oraz szerokości opony. Najczęściej spotykane systemy oznaczeń to:

  • System metryczny (ISO):Przykładowo, oznaczenie 700x25C oznacza, że opona ma średnicę 700 mm oraz szerokość 25 mm. Jest to standardowy sposób oznaczania opon szosowych.
  • System calowy: Na przykład 26x1.75, gdzie 26 oznacza średnicę koła w calach, a 1.75 to szerokość opony w calach. Jest to typowe oznaczenie dla opon rowerów górskich.
  • ETRTO (European Tyre and Rim Technical Organisation): Oznaczenia w formacie 37-622, gdzie pierwsza liczba (37) to szerokość opony w milimetrach, a druga (622) to średnica wewnętrzna opony w milimetrach. Jest to najbardziej precyzyjny system, który eliminuje nieścisłości związane z różnymi systemami calowymi. Znajomość tych wymiarów jest niezbędna, ponieważ tylko odpowiednio dobrana dętka zapewni prawidłowe osadzenie i działanie opony.

2. Dopasowanie dętki do rozmiaru opony

  • Średnica dętki: Musi dokładnie odpowiadać średnicy opony. Na przykład, jeśli opona ma średnicę 700 mm (oznaczenie ISO), dętka również powinna mieć średnicę 700 mm. Użycie dętki o innej średnicy może prowadzić do problemów z montażem oraz nieprawidłowego funkcjonowania koła.
  • Szerokość dętki: Powinna być zgodna z szerokością opony. Większość dętek ma podany zakres szerokości, np. 700x18-25C, co oznacza, że dętka pasuje do opon o szerokości od 18 do 25 mm. Ważne jest, aby nie używać dętki zbyt wąskiej lub zbyt szerokiej w stosunku do opony, ponieważ może to prowadzić do uszkodzeń dętki podczas pompowania lub jazdy.

Dobierając dętkę, zawsze warto upewnić się, że jej parametry mieszczą się w zakresie wskazanym przez producenta opony. Prawidłowo dobrana dętka zapewni nie tylko lepsze dopasowanie i łatwiejszy montaż, ale także zwiększy komfort i bezpieczeństwo jazdy.

Dętki Gaadi - nowy rodzaj dętki, zmień dętke bez zdejmowania koła!

Jest do wyboru jeszcze jeden rodzaj dętek rowerowych - dętki Gaadi, które nie wymagają zdejmowania koła do ich wymiany.

Rewolucyjne rozwiązanie dla każdego rowerzysty. Gaadi to producent innowacyjnych dętek rowerowych, które rewolucjonizują sposób naprawy rowerowych awarii. Zaprojektowane z myślą o łatwości użytkowania, dętki Gaadi posiadają dodatkowy segment, co eliminuje konieczność zdejmowania koła podczas wymiany. Dzięki temu, nawet mniej doświadczony rowerzysta może szybko i sprawnie zamontować dętkę, co jest szczególnie przydatne w trudnych warunkach terenowych. Po lekkim napompowaniu dętki, należy dopasować ją do obręczy, ułożyć na całym obwodzie opony i założyć oponę na obręcz, poprawiając końce dętki. To wszystko - dętka Gaadi jest gotowa do jazdy, zapewniając szybką naprawę i powrót do pedałowania bez straconego czasu i zbędnego zamieszania.

Sposób montażu:

  1. Lekko napompuj dętkę
  2. Dopasuj dętkę do obręczy zaczynając od zaworu
  3. Ułóż dętkę na całym obwodzie opony i załóż oponę na obręcz
  4. Poprawnie założona dętka będzie się stykała końcami
  5. Po wykonaniu tych czynności dopompuj dętkę do pożądanej wartości
Pokaż więcej wpisów z Maj 2024

Polecane

Dętka CONTINENTAL MTB 27,5 Auto

Dętka CONTINENTAL MTB 27,5 Auto

23,99 PLN brutto/1szt.
Dętka CONTINENTAL MTB 29 Auto

Dętka CONTINENTAL MTB 29 Auto

23,99 PLN brutto/1szt.
Dętka CONTINENTAL MTB 29 Presta

Dętka CONTINENTAL MTB 29 Presta

23,99 PLN brutto/1szt.
Dętka CONTINENTAL MTB 26 Presta

Dętka CONTINENTAL MTB 26 Presta

23,99 PLN brutto/1szt.
Dętka CONTINENTAL MTB 27,5+ Auto

Dętka CONTINENTAL MTB 27,5+ Auto

23,99 PLN brutto/1szt.
Dętka ROMET 16 x 1.75 - 1.90 Auto Okazja

Dętka ROMET 16 x 1.75 - 1.90 Auto

14,99 PLN brutto/1szt.Najniższa cena z 30 dni przed obniżką: 14,99 PLN/1szt.0% Cena regularna: 25,99 PLN brutto/1szt.-42%
Dętka ROMET 18 x 1.75 Dunlop Okazja

Dętka ROMET 18 x 1.75 Dunlop

14,99 PLN brutto/1szt.Najniższa cena z 30 dni przed obniżką: 14,99 PLN/1szt.0% Cena regularna: 25,99 PLN brutto/1szt.-42%
Dętka ROMET 26 x 1.75 - 1.90 Auto Okazja

Dętka ROMET 26 x 1.75 - 1.90 Auto

14,99 PLN brutto/1szt.Najniższa cena z 30 dni przed obniżką: 14,99 PLN/1szt.0% Cena regularna: 25,99 PLN brutto/1szt.-42%
Dętka ROMET 27,5 x 1.9- 2.3 Auto Okazja

Dętka ROMET 27,5 x 1.9- 2.3 Auto

14,99 PLN brutto/1szt.Najniższa cena z 30 dni przed obniżką: 14,99 PLN/1szt.0% Cena regularna: 25,99 PLN brutto/1szt.-42%
Dętka GAADI 26 x 1.9 - 2.1 Auto

Dętka GAADI 26 x 1.9 - 2.1 Auto

49,99 PLN brutto/1szt.
Dętka GAADI 28 x 1 3/8 (37 do 42-622 / 635) Okazja

Dętka GAADI 28 x 1 3/8 (37 do 42-622 / 635)

39,99 PLN brutto/1szt.Najniższa cena z 30 dni przed obniżką: 39,99 PLN/1szt.0% Cena regularna: 49,99 PLN brutto/1szt.-20%
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel